
Neuroróżnorodność w pracy #3
Umiłowanie przewidywalnego
Na wiele zjawisk w świecie składa się mnóstwo czynników widocznych i niewidocznych, oddziałowujących na siebie i tworzące mniej lub bardziej przewidywalne mechanizmy. Umysł osoby systematyzującej i neuroróżnorodnej chciałby mieć środowisko na tyle przewidywalne, żeby nie musieć nieprzyjemnie się zaskakiwać. To co jest nieprzewidywalne budzi lęk, czy to w perspektywie dalekiej przyszłości (co akurat jest wspólną cechą wszystkich ludzi), czy w kontekście jednego dnia i różnych czynników, które przesuwają plan dnia. Silne przywiązanie osób neuroróżnorodnych, w tym moje do przewidywalności wiąże się z dużym poczuciem lęku oraz umysłowym zabezpieczeniem się przed nieznanymi czynnikami. Tu się kłania pewne usztywnienie w myśleniu i zachowaniach co do organizacji teraźniejszości oraz bliskiej i dalszej przyszłości.
"Silne przywiązanie osób neuroróżnorodnych, w tym moje do przewidywalności wiąże się z dużym poczuciem lęku oraz umysłowym zabezpieczeniem się przed nieznanymi czynnikami".
Ponieważ w życiu zawodowym i w pracy jest dużo nieprzewidywalności, co mnie mocno sensorycznie i psychicznie obciąża, już jakiś czas temu wymyśliłam sobie sposób na oswajanie się z nią. Przygotowanie się na nieprzewidywalne tak, żeby jednak wymieniać jeden element układanki innym. Ważne jest, żeby zdobywać doświadczenie i ćwiczyć się w przychodzących zmianach. Gdy obejrzę się wstecz zobaczę, że w wielu sytuacjach poradziłam sobie i rozwiązania, jakie przyszło mi wypracować, zacieśniają mi moją pamięciową siatkę ze zdarzeniami i możliwymi działaniami w repertuarze tak, że coraz mniej doznaję uczucia bezsilności, dyskomfortu i usztywnienia w nowych sytuacjach.
Takie nowe połączenia w mózgu składają się na neuroplastyczność mózgu. Wystawiając się na nowe wyzwania i doświadczenia ćwiczymy się także w przygotowaniu na nieznane. Mi pomogło podróżowanie (które samo w sobie jest wystawianiem się na nieznane) oraz regularne wycieczki rowerowe za miasto nie znająć terenu i okolic. W mojej pracy badawczej spotykam się z nieprzewidywalnością w trakcie badań, szczególnie w kontaktach z ludźmi. Samo spotkanie może przebiec w sposób nieprzewidywalny czy to od strony technicznej, czy opowieści respondenta. To, co zaskakuje, staje się potem również istotną i przydatną wiedzą.
"Wystawiając się na nowe wyzwania i doświadczenia ćwiczymy się także w przygotowaniu na nieznane. Mi pomogło podróżowanie, które samo w sobie jest wystawianiem się na nieznane".
Umiłowanie przewidywalności wiąże się też z gromadzeniem i analizowaniem danych, na podstawie których można przyczynowo-skutkowo zmierzyć się z przyszłością (oczywiście mowa tutaj o częściowym przewidywaniu przyszłości). Na zjawiska składają się dane, które bardzo często można zmierzyć i obserwować w jakimś przedziale czasowym. Ta mierzalność to jest rodzaj jakiegoś okiełznania nieprzewidywalnego. W analizie danych i dosyć pieczołowitym przyglądaniu się połączeniom pomiędzy nimi można odnaleźć przewidywalne patterny. W biznesie buduje się na tym strategię istotną dla funkcjowania organizacji. Zdolność szerokiego widzenia (tutaj czynników spoza danej branży) i analizowanie ich wpływu okazuje się kluczem do sukcesu. Im bardziej szerokie ono jest i sięga po różne dziedziny, mające wpływ na biznes oraz spina się je ze sobą, tym większe pole do popisu, jeśli chodzi o dostosowanie strategii.
"To dlatego widzę więcej sprzeczności w systemie, uchybień, luk. Pomaga mi to w podejściu “problem-solving”.
Nie każda osoba neuroróżnorodna posiada powyżej opisane umiejętności, ponieważ neuroróżnorodność jest skupiskiem różnych cech w różnym stopniu nasilenia. Na moim przykładzie widzenie szerokie ściśle wiąże się z obserwacją świata i widzenia przyczynowo-skutkowego, a także umiłowania do etykietowania zjawisk i widzenia łańcuchowego świata ludzi ze środowiskiem. To dlatego widzę więcej sprzeczności w systemie, uchybień, luk. Pomaga mi to w podejściu “problem-solving”. Czynienie nieprzewidywalnego w przewidywalne jest świetną zabawą dla mojego umysłu analitycznego.
Jeśli blisko Ci do moich refleksji, możesz wesprzeć moje działania edukacyjne stawiając mi kawkę.